Shining Lightbulb

Vanliga frågor & svar

Här finner du våra vanligaste frågor och svar. Hittar du inte vad du söker eller har du en fråga du skulle vilja se att vi svarar på här? Kontakta oss på support@fondo.se

Viktig information

Hur påverkar osäkerheten på ryska marknaden mitt fondsparande?

På grund av den rådande geopolitiska utvecklingen är det ovanligt hög osäkerhet på de finansiella marknaderna. För dig som sparar i fonder med exponering mot ryska marknaden (d.v.s. där fondens innehav helt eller delvis består av tillgångar i Ryssland) finns nu en särskilt förhöjd risk för stora svängningar i tillgångarnas värde (s.k. hög volatilitet) - men även sanktioner och inlåsningseffekter till följd av handelsrestriktioner.

Får ett fondbolag handelsstoppa en fond?

En fond kan tillfälligt stänga för handel om fondens innehav inte kan värderas på ett rättvisande sätt. Detta är reglerat i lagstiftning för att skydda andelsägarnas intressen. En förutsättning för korrekt värdering av innehav i Rysslandsfonder är att Moskvabörsen är öppen för handel. Då handel på Moskvabörsen för närvarande inte kan garanteras har vissa fondbolag därför temporärt beslutat att handelsstoppa fonder med exponering mot ryska marknaden.

Varför har Fondo stängt möjligheten till köp i Rysslandsfonder?

För att säkerställa ett fullgott kundskydd för fondsparare har Fondo beslutat att tills vidare stoppa möjligheten för köp i fonder med huvudsaklig exponering mot Ryssland. Osäkerhet kopplat till värdering av ryska tillgångar skapar hög volatilitet i sparandet - samtidigt som sanktioner och andra handelsrestriktioner kan resultera i inlåsningseffekter kopplat till investeringar på ryska marknaden.

Kan jag sälja mina Rysslandsfonder?

I de fonder med exponering mot ryska marknaden där Fondo valt att begränsa handeln har du med befintligt innehav tills vidare möjlighet att registrera säljorder. Däremot är det inte säkert att fondbolaget har möjlighet att lösa in dina andelar direkt, vilket innebär att det kan ta betydligt längre tid än normalt innan försäljningen går igenom och du får in pengarna på ditt konto. De Rysslandsfonder som fondbolagen valt att helt handelsstoppa går varken att köpa eller sälja fram till dess att handel är möjlig igen.

Om Fondo

Vad är Fondo?

Fondo är en sparplattform för alla sorters fondsparare. Vill du snabbt komma igång och köpa fonder kan du göra det med swish. Vill du fondspara kontinuerligt kan du istället sätta upp ett automatiskt sparplan som köper dina favoritfonder via autogiro så ofta som du vill. Idag erbjuder vi samma fonder som du redan sparar i. Skillnaden är att vi betalar ut vår provision från fondbolaget till dig, att våra konton är gratis och att dina kostnader blir generellt lägre än hos de flesta andra banker och plattformar. Allt för att du som kund ska få behålla så mycket som möjligt av ditt sparande!

Hur tjänar Fondo pengar?

Vår plattform är helt egenutvecklad och har därför väldigt låga kostnader för drift. Idag har vi utöver apparna för fondhandel verksamhet inom Open Banking där vi har partners som använder sig av vår tekniska plattform i egna kommersiella syften. Det gör att vi kan låta dig som vill köpa och sälja fonder göra det, utan att vi tar ut någon avgift! I framtiden kommer vi dessutom addera tjänster inne i appen som du kommer kunna välja att prenumerera på.

Vilka äger Fondo?

Fondo ägs av grundarna och ett antal fristående investerare.

Om provisionsfritt fondsparande

Varför hittar jag inte min favoritfond hos Fondo?

Innan vi kan lägga till ett fondbolag på plattformen behöver vi bland annat göra en bakgrundskontroll på fondbolaget, säkerställa att alla avtal är på plats och ha säkra rutiner för att skicka order och pengar. Vi jobbar heltid tillsammans med fondbolagen för att du som kund ska få ett så komplett fondutbud som möjligt. Vi kommer introducera nya fondbolag och fonder löpande.

Hur kan Fondo erbjuda billigare fondsparande?

Vi använder en egen plattform som innebär att vi inte har några fördyrande mellanhänder vilket tillåter oss att utmana de traditionella sätten att erbjuda fonder. Detta gör att vi kan erbjuda vad vi anser som bastjänster inom fondsparande helt utan någon plattformsavgift och samtidigt ge tillbaka all kickback till dig som sparare.

Hur kommer det sig att inte fler erbjuder detta?

Kickbacks på fonder är en affärsmodell som används av i stort sett alla aktörer inom fondhandel. Eftersom kickbacks ger stora och trygga inkomster till banker och plattformar, är det logiskt att de gärna vill behålla det systemet. För dig betyder det minskad avkastning när delar av förvaltningsavgiften används för att betala kickbacks istället för att bidra till avkastning. Finansbranschen är inte känd för sin transparens vilket gör att detta förlegade system kunnat överleva länge. Men nu är det dags för förändring!

Vad betyder det att en fond är “Boostad”?

En del fondbolag erbjuder fonder som inte betalar ut kickback och därför har en lägre avgift. Vi kallar dessa fonder “boostade”, eftersom pengar som annars tas ut ur fonden för att gå till kickbacks stannar kvar i sparandet och genererar avkastning till dig. Dessa fonder kallas ibland “rena” eller “nettofonder” och har historiskt bara varit tillgängliga för individer med ett väldigt stort sparande.

När betalas rabatten tillbaka?

Rabatten återbetalas till ditt ISK-konto senast 60 dagar efter avslutat kvartal. Den exakta tidpunkten för utbetalning kan variera lite beroende på hur snart vi tar emot faktisk provisionsutbetalning från fondbolagen.

Köpa och sälja andelar

Hur köper jag fonder genom Fondo?

Du köper fonder i Fondo-appen.

När du har öppnat ett konto och överfört pengar, väljer du vilka fonder du vill köpa. När du har gjort ditt val registrerar vi köpet och du kan se det under dina transaktioner i appen.

Hur säljer jag mina fondandelar?

Du säljer fonder i Fondo-appen.

När du vill sälja fonder gör du det helt fritt inom ditt ISK. Beroende på vilka fonder du säljer, kan det ta olika lång tid innan du ser pengarna på ditt ISK. Det beror på att fonder har olika handelsrutiner. När din säljorder är genomförd uppdateras ditt saldo och därefter kan du ta ut pengarna eller köpa nya fonder för beloppet.

Kan jag ta ut mina pengar när som helst?

Du kan när som helst ta ut dina pengar från ditt ISK. I appen väljer du vilket av dina bankkonton som överföringen ska göras till. När vi har behandlat ditt uttag tar det 1-2 bankdagar att göra överföringen till dig.

Kan jag öppna ett fondsparande till mina barn eller barnbarn?

Ditt barn eller barnbarn behöver vara minst 18 år för att äga ett ISK. Däremot kan du öppna ett ISK, döpa det till ditt barns eller barnbarns namn och sedan överlåta och flytta fondandelar som en gåva när barnet är myndigt.

Hur väljer Fondo ut vilka fonder som går att köpa?

Vi erbjuder dig ett brett, relevant och oberoende utbud av fonder. Utbudet utökas löpande med fler spännande fonder, för att ge dig så stor valfrihet som möjligt.

Att vara Fondo-kund

Hur blir jag kund?

Med BankID tar det bara någon minut att bli kund. Registreringen görs direkt i Fondo-appen.

App StoreGoogle Play

I appen besvarar du några frågor om dig som kund.

Därefter signerar du ett avtal för ISK (investeringssparkonto) och tillhörande villkor. Avtalet och villkoren sparas i appen under din profil, så att de finns tillgängliga om det är något du vill kolla upp. Ditt ISK öppnas direkt och nu kan du börja spara!

Kostar det något att vara kund?

Det är möjligt att vara kund helt utan att betala några avgifter till Fondo. Vi tar inte betalt för ditt konto och du får dessutom tillbaka våra kickbacks i sin helhet. Precis som hos andra banker och plattformar tillkommer en växlingsavgift om du köper eller säljer fonder i en annan valuta än svenska kronor. Din växlingsavgift hos oss är 0,25%.

Vi kommer framåt att erbjuda anpassade tilläggstjänster, som du själv kan välja att prenumerera på.

Kan jag flytta mitt befintliga fondsparande till Fondo?

Tyvärr omgärdas fondflyttar av många lager manuella processer. Fullmakter, blanketter och den mänskliga faktorn kan göra fondflyttar till en utdragen process där ditt sparkapital riskerar att låsas upp i veckor eller månader. Detta är såklart väldigt tråkigt och vi följer denna utveckling nära för att kunna ta fram en så bra lösning som möjligt för dig som vill flytta ditt sparande till oss. Självklart kommer vi även hjälpa dig att flytta ditt sparande från Fondo utan kostnad om det blir aktuellt.

Säkerhet

Hur skyddar Fondo mitt sparande?

Säkerhet är vår högsta prioritet och en förutsättning för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet.

Fondo är en plattform som är under Finansinspektionens tillsyn och enligt vårt tillstånd för vi register över dina fondandelar och pengar. Dina fondandelar finns även registrerade hos de fondbolag som du väljer. Pengar som finns på ditt ISK och som inte är investerade i fonder förvaras i ett särskilt bankkonto hos Fondos husbank, i ett så kallat klientmedelskonto, och är skyddade av den statliga insättningsgarantin.

Om något skulle hända Fondo, som gör att du inte längre kan vara kund här, kommer ditt ISK med fondandelar och pengar att flyttas över till en annan bank eller plattform.

Kan jag logga in på Fondo utan BankID?

Svaret är nej, vi måste kunna identifiera dig på ett säkert sätt och det gör vi med hjälp av BankID. För att minska risken för bedrägerier så behöver du ha BankID installerat på samma mobila enhet som Fondo-appen.

Hur använder Fondo mina personuppgifter?

Vi värnar om din integritet och dina personuppgifter är skyddade i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Vi sparar dina personuppgifter endast så länge som det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet.

Har Fondo insättningsgaranti?

Som kund hos Fondo har du exakt samma insättningsgaranti och investerarskydd som hos andra svenska banker och värdepappersbolag.